slave2wage | Rerolled :: Zka blogok


Szólj be itt:
  
[10:42] karonfoll: Zka, GN-en küldtem egy üzenetet, jársz arra még néha?
[14:04] Con: nem tünt fel, hogy ilyen rág nem néztem...
[14:04] Con: bocs, igazad van, tényleg nem elérhető :)
[14:03] Con: működik, bár nem pörög túlságosan
[14:03] Con: frostshock.eu/
[08:50] karonfoll: na mindegy, az utolsó biztos lekapcsolat a villanyt.
[08:50] karonfoll: mivel évek óta nem játszok Bliz játékokkal (se) itt követem a híreket. de 2-3 hete nem elérhető.
[23:23] Zka: évek óta eszembe se jutott, hogy volt ilyen :)
[21:08] karonfoll: amúgy a Frostshock nem tudjátok hova lett?
[20:22] Berikkusu: Thx Zka
[15:24] Con: írtam ki szavazást guild talival kapcsolatban
[20:08] Moldruck: Boldog Karácsonyt kívánok Nektek!
[11:47] Csontos: Te honnan tudod? Nem is voltal ott:D
[14:39] Mégötlövés: Nem is volt részeg senki:P
[14:34] Universalis: Holnap ilyenkor már biztos lesz, aki kidől a kánikulás piálástól :P

Jelenleg bejelentkezve:

0 felhasználó

Regisztrált:
640 felhasználó
383 karakter
Legutóbb: Michailyjc

Csapatjáték - instance-okban

2006-08-09 Nugill


Pár napja felmerült bennem, hogy írni kellene egy magyar "gyorstalpalót" csapatjátékból (alacsony instákban), mert még kis guildünkben is vannak olyanok, akik nem tudják, hogy ilyenkor máshogy kell játszani, mint solóban. (És az angoltudásuk hiányossága miatt nem is tudnak utánaolvasni. Ami nem baj, csak egy insta közepén a chat lehetőségeivel nehéz elmagyarázni, hogy mit is csinál rosszul. Meg úgyis megsértődik...)

Tehát szeretném leírni, hogy az én véleményem szerint mikre kellene odafigyelni a különböző kasztoknak. (Jelenleg egy harcossal játszom, de van 59. szintű vadászom, 36. szintű tolvajom, 41. szintű varázslóm, az amcsi open bétában pedig egy 22. szintű sámánig futotta. Van egy paladinom is, de az most nem annyira lényeg. A papom pedig még nagyon kicsi igazi tapasztalatok összegyűjtésére.)

Kezdeném a harcossal. Igaz, hogy ezekből a guildben már leginkább 50. szint fölött vannak, de hátha csatlakoznak új emberkék is, akik harcossal akarnak játszani. A harcosról az embernek az az elképzelése, hogy nevéhez hűen harcol. Kalimpál a fegyverével, jókat sebez és úgy néz ki, mint a bádogember az Óz, a csodák csodájából. Ez 66%-ban igaz is. Kalimpál és bádogember. De nem sebez jókat. Legalábbis instákban nem ez a lényege. (Szólóban annyit sebzel amennyit akarsz, de instákban mások élete függ Tőled.) Erre a példa egy külföldi srác volt, akivel összehoztunk egy csapatot RFK-ba. A srác egy kétkezes fejszével hadonászott. (Amikor meghívott a csapatba, akkor mesélte, hogy kirúgták az előző csapatból, mert tanácsokat osztogatott egy alacsonyabb szintűnek.) Összeszedtünk egy papot (jól nyomta) és egy varázslót (kevésbé jól nyomta). Aztán a 2. bossnál (aki a Corpsemaker-t dobja) megbeszéltük, hogy bal oldali őr birka, jobb oldalit a srác támadja, a boss-t meg én, mert 8 szinttel vagyok elöttük. Ok. Birka elindult, srác chargeolt (Battle stance) én meg kényelmesen odakocogtam defensive stance-ben (ok-ok, válthattam volna) és elkezdtem tankolni. Csakhogy a srác lelkesen csapkodott mindent. Szó szerint kalimpált. És gyanúsan tele volt a rage csíkja. A birka ki is jött, letámadta a varázslót, a másik őr is letámadta a gyógyító papot. Erre a srác a mellette álló főboss-t kezdte el ütni, akit tankoltam. Na, ekkor borult ki az addig nyugis pap és szentségelt rendesen. És a legjobb: közben lelkesen chatelt a varázslóval a harcos. Túléltük, mert nyomtam egy ordítást (sajnos a skill nevekkel gondban vagyok :S [Challenging shout lehetett /Chardonnay]), amitől engem támadtak, gyorsan Sunder Armor-tam mindekibe legalább egyet, aztán már úgy-ahogy sikerült lebarmolni mindenkit. A csata után szóltunk emberünknek (tehenünknek - Tauren), hogy ezt nem így kellene. Én is osztottam az észt (pedig nincs miből), a pap is kikelt magából (igaza volt). Erre besértődött és kiteleportált. A pappal jót röhögtünk, majd a varázslót tanítgatva a polymorph (birka) szépségeire végigcsináltuk. Hárman. A lényeg, hogy instákban te TANK vagy. Main tank, offtank - lényegtelen. TANK vagy, ezért hívnak, ilyen viselkedésre számítanak. Nem az a dolgod, hogy sebezz (arra ott vannak más kasztok), hanem, hogy mindenki téged üssön. (Na jó, a csapatod ne.) Azért van a sok armort adó felszerelésed, hogy bírd. És ezért kell tankként pajzsot használni. 1 jó pajzs ugyanannyi armort ad, mint az összes cuccod együtt. (Lehet, hogy túlzok, az okosok majd kijavítanak.) Az armor arra jó, hogy felfogja a sebzésed. Vidd az egered a karakterlapodon az Armor érték fölé és a legutolsó szám jelzi, hogy mennyi sebzést fog fel a páncélod. Nekem most 43.5%-ot. vagyis 100 sebzésből csak 56.5 sebzést kapok. Picivel több, mint a fele. Chardonnay irásában volt, hogy a mágusok (csuhások) a 90-95%-át. Neked 2000 HP-d van és kevesebbet sebződsz, nekik 1000 HP-jük van és többet. Annak érdekében, hogy megtartsd az ellenfeleket, úgynevezett aggrót kell szerezned, vagy threat-et kell generálnod. Ezt Defensive Stance-ben tudod a legjobban, mert akkor 130%-os threat-et generálsz. És a Sunder Armor nevű képességed generálja a legtöbbet. Vannak jó táblázatok itt-ott, hogy mi mennyit generál, de erről is találsz írást a tanácstárban. Még annyit, hogy legyen nálad távolsági fegyver is a húzásokhoz.

Ha ezek után csalódtál a harcosban, mert nem sebez eleget és Te nem akarsz ilyen lenni, akkor játsz tolvajjal. (Rouge) Az ő feladata, hogy minél több sebzést okozzon - KÖZELRŐL. Egy az egy elleni csatákban a tolvaj a legjobb. Azonban ha többen másznak rá, akkor elég hamar likvidálják. Ezért fontos, hogy tudja kezelni a fentebb említett aggrót. (Van olyan képessége, ami csökkenti ezt.) Amire másoknak kell figyelni, hogy a tolvajok által "kiütött", harcképtelenné tett ellenfeleket NE háborgassák. El vannak azok a kis zizi ikonjukkal a fejük felett, elég egyszerre csak egy ellenféllel foglalkozni. (A képesség neve Sap.) Amire a tolvajnak érdemes figyelnie, hogy az ellenfél háta mögött álljon. Várja meg, míg a tank magára vonja a figyelmet és akkor hátulról hátbaszúrásokkal szépen ledarálhatja az ellent. Egyesével. Ha meg ráfordul az ellenfél, akkor adja le az aggrót és reménykedjen benne, hogy jó a tank. (Bár, mint írtam: 1 az 1 ellen a tolvajnak még bírnia kell.) Viszont a tolvajok sajnos elég izgága lények. Mivel alig sebződnek csata közben (jó tankkal és pappal) és az energiájuk is hamar feltöltődik, ezért sokan meg sem várják, hogy a csapat regenerálódjon, hanem bebújnak az árnyékba és már nyomják is a következő Sap-ot. Persze azt elvárják, hogy a csapat leszedje róluk a mobokat...

Keserű tapasztalatim vannak guildünk alacsonyabb szintű warlock-jaival kapcsolatban is. (Boszorkánymester, hogy a M.A.G.U.S. elnevezéseit emlegessem.) A petjeik aggresszív módban szaladgálnak, a csapatra húznak mindenkit, akit látnak. Nem hiába vannak ott a viselkedést szabályozó gombok: passzív, védő, aggresszív. (Passive, Defensive, Aggressive) Ha passzív, akkor a pet akkor sem támad, ha a lock-ot ütik. Ha védő, akkor a lockot támadó mobot kezdi el támadni. Ha azt legyőzték, akkor nyugton marad (javítsatok ki, ha nem így van). Ha meg aggresszív, akkor mindenkit megtámad, aki az Ő aggró körébe lép. (Ugyanez vonatkozik a vadászok állataira is.) Én a vadászommal soha nem használtam aggresszívban a petem. (Na jó, egyszer, amikor 56. szinten valamiért Light Leather kellett és 5. szintű mobokat ölettem vele...) Instákban a pet legyen passzív. SHIFT+T kombinációval (vagy amit a pet támadás gombján kiír) tudod az ellenfélre küldeni. Az imp ugyebár tűzlabdákkal dobálózik, a Void walker egy kisebb tanknak felel meg, a succubus elcsábítja az ellent, a démon pedig sebzést okoz. Ha a tank nem bír az ellenfelekkel, akkor segítsd ki a peteddel. Amúgy meg átkozz sokat, hogy a többieknek könnyebb legyen. És ne a wandoddal lövöldözz. varázsló vagy valamilyen szinten! Majd iszol csata után vizet és jó lesz Neked. (Meg a csapatnak.) A lock-ok varázslatai DoT (Damage Over Time - sebzés hosszabb időn át) típusuak, de attól még sebzések. És figyelj a fear (félelem) varázslatra. Ha van rá esély, hogy a mob beleszalad egy még nyugodt ellenfélcsapatba, akkor ne használd. Inkább küldd rá a peted, lövöldözd, csak ne kelljen még több ellenféllel küzdeni. Továbbá frissítgesd a lejárt átkokat. Tanuld meg, hogy melyik üti ki a másikat. Ja, és ha van egy pap a társaságban, akkor szólj neki (ha magától nem csinálja), hogy a shadow resist-et csökkentse az ellenfélen. Egy nagy rakat varázslat shadow alapú az arzenálodból. És a Soul Stone-t (ami feléleszt) a papra tedd, ne magadra. Ha ugyanis meghal az egész csapat, akkor a pap szépen feléled, majd feléleszt mindenki mást is. (Vagy röhögve/anyázva kiteleportál és otthagy titeket, de csak nem ilyenek...)

A vadászok is kb. ugyanolyanok, mint a lock-ok. A petjük elsődlegesen tankolni tud, míg ők lelövöldözik az ellent, biztos távolságból. Itt is figyelni kell a passzív üzemmódra. Ha jól emlékszem, akkor a távolsági fegyverekkel többet sebeznek, mint a közelharci képességekkel. Úgyhogy tessék azt használni. (Tegezzel, vagy töltény szütyővel nő a támadási sebesség.) Ha közelharcolni akarsz, akkor játsz tolvajt. És használd a lénykereső képességed, mert így szólhatsz, ha a csapat beleszaladna egy nagyobb csapat ellenségbe. A vadász amolyan "cserejátékos". Tud sebezni és tankolni is, persze nem úgy, mint az arra hivatott kasztok. De ha kell, akkor segíthet benne.

Sajnos a sámánokról és a druidákról sokat nem tudok írni. Testvérem ugyan druidát játszott a vadászom mellett, de Ő balance-re nyomta a talenteket, hogy tudjon szólózni is. A bétás sámánról pedig csak arra emlékszem, hogy bottal hadonászott és akkor még én is csak szólóztam. Tapasztaltabbak remélem kisegítenek majd ebben a részben. Mindenesetre instákban mindkét kaszt támogató jellegű (support). Vagyis nem annyira a sebzések okozása, mint inkább a gyógyítás, buffok osztása, ellenfél nyugton tartása a dolguk. Harcias druidák nyomhatják állat formában is, harcias sámánok meg a totemek ledobálása után egész jó sebzéseket tudnak okozni. De az elsődleges feladatuk, hogy támogassanak. (Figyeljenek a buffokra, gyógyítsanak ha kell, ilyesmik.) Tényleg segítsen már valaki, hogy kis instákban miket kell egy druidának/sámánnak csinálnia. :S

Az igazi támogató kaszt a pap. Az ő feladata, hogy gyógyítson. Egy másik játékban találkoztam egy német sráccal, aki ezt tényleg komolyan gondolta. Képes volt kibírni, hogy nem állt le harcolni, hanem csak arra figyelt, hogy buffoljon és gyógyítson. Ritkaság. A hivatalos WoW fórumon találtam egy jó írást papokról. Azt hiszem a magyar WoW honlapra is kitették lefordítva. Ami jó volt benne, hogy nem papoknak, hanem mindenki másnak szólt. A pap feladata a gyógyítás, a többieké, hogy ne a papot üssék. Éppen ezért papként ne a botoddal játsz, ne az ellenfél szemén át nézd a világot, hanem figyelj és gyógyíts. Buffolj, debuffolj. Nem túl izgalmas feladat, de nehezebb instákban lesz elég dolgod. A gyógyító képességeidet Neked kell ismerned, Neked kell tudnod, hogy melyiket kell használni. Érdemes a gyengébbeket is kipakolni, mert lehet, hogy a nem tank karakterekre elég az is. (pl. tolvajra)

A végére hagytam a mágust. Nekem is nagy kedvencem, mert pillanatok alatt szénné égethetek vele mindent. (Már szép kis listám van azokról a helyekről, ahol ez mégsem sikerült, de hatvanadik szinten visszamegyek bosszút állni.) Chardonnay írása után sok mindent nem tudok hozzátenni. Használd a varázslataid (és ne a wandod!), ne felejts el intelligencia buffot rakni a manahasználókra, figyelj a birkázásra (és ha kijön belőle, akkor az újra-birkázásra) és készíts vizet a többieknek (is). Ha van pap a csapatban, akkor kaját nem kell, elvégre azért van.

Amire mindenkinek figyelnie kell:
- az aggró. Várjátok meg, míg a tank összeszedi az aggrót és csak utána kapcsolódj be a csatába.
- harcképtelenné tett ellenfelet NE üss. (birka, stun, fear)
- a patrol-okra (őrjárat) figyeljetek. Ha mozgó, sétáló ellenfelet láttok, akkor tapasztaljátok ki, hogy merre őrjáratoznak és úgy csapjatok rajtuk, hogy más csapatok ne kapcsolódhassanak be
- ha van mozgást lassító képességed, akkor az ellenfél alacsonyabb életerejénél lődd rá. Mivel elite ellenfelek vannak az instákban, ezért még az alacsony HP is soknak számít. Ha meg humanoid, akkor képes menekülni és más, addig nyugodt csapatokat "odahívni". Ilyenkor a távolsági képességeid használd! (Tehát nem a tank feladata, hogy a menekülőket kövesse.)
- totemeket a támogatók üssék le. (Erre jók a wandok.)
- ha olyannal játszol, aki már ismeri az instát, akkor maradj hátul (hacsak mást nem mondanak) és figyelj rá, hogy mit mond
- ha jóval alacsonyabb szintű vagy, mint a többiek, akkor is maradj hátul, mert Rád sokkal "érzékenyebbek" az ellenfelek. Pl. ha egy 38. szintű karakter megáll a mob mellett, de az nem támadja meg és Te odamész a 26. szintű karaktereddel (éljen a Power levelling), akkor Téged már meg fog támadni.
- csata közben ne csetelj. Ez nem egy 1.5 gigás, havidíjas chat program. Arra ott van a Skype, MSN, IRC.
- csata közben ne lootolj. Ottmarad a cucc, ráérsz kivenni később is.
- NE LEGYÉL NINJA! A ninja az a karakter, aki mindenre NEED-el dob (kocka a pénz helyett), arra is, amire nincs is szüksége. Ha csapatvezető vagy és ninja gyanús valaki, akkor rakd ki.
- ládákra úgyszintén dobni kell. Ezt úgy teheted meg, hogy előhívod a chat sort és csak ennyit írsz be:
/roll
A per jel kell az elejére. Ekkor "dobni" fogsz 1 és 100 között. A legmagasabb érték viheti a cuccost. (Persze lehetsz jó fej és pl. harcosként nem veszed ki a vizet, varázslóként a kaját, szakmádhoz nem illő tárgyakat.)
- bányák és nyúzás esetén, ha többen vagytok, akkor dobhattok, vagy csinálhatjátok felváltva (lehet, hogy nem szólnak, ha mindent Te nyúzol, bányászol, de garantáltan nem hívnak többet csapatba)
- ne ugrálj. Lehet, hogy csak engem idegesít, de egy egész napos meló után az ember tűrőképessége alacsonyabb a szokásosnál [Akkor engem nagyon fogsz szeretni, sok mágushoz hasonlóan én is gyakran ugrok az instant spelleknél mert az olyan cool :D /Chardonnay]
- ne legyél követelőző. Ha egy instából 1 tárgy kell neked és nem a küldetésekért mész, akkor szólj az elején. Ha pedig alacsony szintű vagy és magasabbak kisérnek végig, akkor örülj a lehetőségnek, ne sírj, hogy Neked ez, meg az kell. (Néhányan tudják a guildben, hogy RFK-ból szeretném elhozni a fő boss által dobható fejszét. Eddig 6szor voltam bent, mindig a pajzsot dobta. Egyik alkalommal egy 34+ társasággal mentem és egy 26-os harcos kérte, hogy a Brutal Armor questhez szükséges főnököt segítsünk neki leütni. A végére már annyira beleélte magát, hogy Ő is akarta fejszét. Aztán csodálkozott, hogy rászóltam. /Mellékesen 26. szintűként rohant előre és így mindenkit magára aggrózott. Megvolt az alaphangulat./)
- víz és más italok: manát töltenek; kaják: életerőt töltenek.


Ezen leírás lényege az lenne, hogy a magyar guild ne csak azt jelentse, hogy az anyanyelvemen tudok elküldeni mindenkit a fenébe, ha bénáznak. Jó lenne, ha gördülékeny játékmenetet sikerülne produkálnunk. Továbbá, ha odafigyelsz és tisztában vagy a szabályokkal, a feléd támasztott követelményekkel, akkor többször is elhívnak csapatokba. Tudom, hogy ez csak játék, de ezért fizetek és elég sok időt elvehet, ha valaki bénázik. (Mindenki ideges lesz, több órás játék megy a kukába.) És ha valaki megszól, de még nem anyázik, akkor gondolkodj el rajta és fogadd meg a tanácsot. Főleg, ha nem csak 1 ember mondja. Továbbá ez egy angol játék. Ha nem tudsz rendesen angolul és emiatt nem tudsz játszani, akkor ismerd be. A többiek megértőbbek lesznek, mert tudják az okát. (Ne legyen már mindenki politikus, hogy másra keni a szart.)

Remélem nem sértettem meg senkit (túlságosan) és talán még a guildben maradhatok ezek után. (Mivel leginkább a hatvanasok rughatnának csak ki... :) ) [Még meggondolom, az ugrálós dolog nagyon betette a kaput ;))) /Chardonnay] Én is szeretném, ha magyarokkal játszhatnék együtt. Főleg, ha összeszokott csapattal, csapatokkal.

További kellemes(ebb) kalandozásokat Azeroth világában!

Nugill