Hírek | Szabályzat | Tanácstár és linkek | Fórum | Üzenetek | Voks | Regisztrálj! | ||
|
||||||||
Jelenleg bejelentkezve: 0 felhasználó Regisztrált: 657 felhasználó 383 karakter Legutóbb: Grigorgcz |
||
Útmutató a lootoláshoz
Gyorslinkek:
Tárgyak minőségi osztályai
Mit jelent a soulbound, BOP/BOE?
A zsákmány elosztása
Disenchantolás (shardolás)
Ládák, telérek
Általános lootolási illemszabályok
Problémás lootok
Kit mi illet?
Ki a ninja?
DKP
Ez az útmutató elsősorban a játékkal ismerkedőknek szól 5-10 fős tartalmakban
való kalandozáshoz. Lootolásnak hívjuk azt
a folyamatot, amikor egy csapat a zsákmányon osztozik. A tárgyak amiket egy
leölt szörnyben találtok, a drop-ok. Ezt a WoW rendszere
sok automatizmussal segíti, ezeket azonban ismerni kell, különben kellemetlen
meglepetések érhetnek. Először is ismerni kell a játékban található tárgyak
értékkategóriáit (minőségét). Ez a kategória könnyen leolvasható: a tárgy nevének színe
elárulja. Az alábbiakban tárgyalom ezeket a kategóriákat. (Ez a cikk offline
módban készült, meg wow sincs kéznél úgyhogy illusztrációkat majd később
hozok)
Szürke (grey): A minőség hivatalos neve: poor (vacak). Az esetek 99%-ában értéktelen szemét, teljesen mindegy
kihez kerül. Annak ellenére, hogy szemét, a boltban egyes szürke tárgyakért
jó pénzt adnak. Érdemes feltenni valamilyen addont ami kiírja a tárgyak bolti
eladási értékét, hogy tudd, érdemes-e megtartani eladásra amit találsz, illetve
ha nincs már helyed, melyik tárgy a legértéktelenebb, hogy azt dobd el, ne olyasmit
amiért akár 1-2 aranyat is adnának a boltosok. Néhány szürke tárgynak van
piaci értéke, pl a glowing scorpid blood vagy a soft bushy tail asszem szürke,
de a darkmoon faire eseményen leadható jutalmakért, tehát hasznos. Ezeken kívül soha nem fog
értelmes ember összeveszni veled szürke tárgyakon.
Fehér (white): A minőség hivatalos neve: common (közönséges). A fehér szín azt jelzi, hogy a tárgy a szürkénél jobb
minőségű, avagy komoly használati értéke van - elfogyasztható étel/víz/varázsital
vagy komponens varázslathoz, vagy valamilyen szakértelemhez. Általában a fehér
tárgyakra is igaz az ami a szürkékre, hogy "aki kapja marja" - azonban ha egy
leölt lényben nagyobb mennyiségű fehér tárgy van, főleg ha ezek értékesek
akkor mindenképp beszéljétek meg a csapatban, hogyan osztoztok rajta. Ilyenre
jó példa LBRSben Quartermaster Zigris akiből fixen esik 5 major mana és major
healing potion. Ezeknek a piaci értéke is jó, de igazán hasznosak és fair
dolog igazságosan elosztani őket. Kicsit később tárgyalom majd azt is, hogy
melyik fajta tárgy milyen osztályoknak jó. Szintén jó példa sok értékes fehér
tárgyra a Silithusi elementál inváziós boss-mob, amiből pl 5 breath of wind
esik, darabja 1g körül eladható aukción. Ezt sem illik mind kérdés nélkül
felmarkolni. A questitemek (küldetés keretében megszerzendő tárgyak) is
általában fehérek, de azokat illetéktelen személy eleve nem is tudja felvenni,
azokkal nem hibázhatsz nagyot.
Zöld (green): A minőség hivatalos neve: uncommon (nem közönséges). Ezek már elég ritkán
esnek, de szinte minden mob pár % eséllyel dob zöldet, szóval biztosan fogsz
találkozni zöld droppal elég gyorsan. A zöld tárgyaknak már szokott lenni valamilyen
különleges tulajdonságuk, pl adnak bónuszt valamilyen tulajdonságra vagy
mana regenerációt, varázslatsebzést adnak. Ezek a tárgyak jó értékkel bírnak
bolti eladás során és főleg alacsony szinten kifejezetten hasznosak is lehetnek
a csapat egy-egy tagjának. A zöld tárgyakra általában már dobni szokás,
a dobásról később írok, lásd ott.
Kék (blue): A minőség hivatalos neve: rare (ritka). Kék tárgy nagyon nagyon
ritkán esik csak úgy egy közönséges jöttment mobból. Ennek esélye 1:1000 alatt van.
Leginkább a labirintusokban található főnökök dobnak kéket, de ők akár többet
is egyszerre. Nem láttam még partyt ahol ezeket a tárgyakat aki kapja marja
alapon vitték volna el, kékre mindig dobni szokás. A senkinek se kellő de
nem átadható (ezért nem aukciózható) kék tárgyakat általában lebontja a party
enchantere, ha van ilyen, és a keletkezett úgynevezett shard-ot sorsolják
ki egymás közt a tagok. A kék tárgyaknak nagyon gyakran akad gazdájuk, aki
örömmel viseli őket. Ha olyan kéket viszel el, amit nem tudsz viselni vagy
csak eladni/shardolni akarod magadnak, az súlyos vétség, az ilyet ninjázásnak
hívják, de ezt is külön tárgyalom később.
Lila (purple): A minőség hivatalos neve: epic (epikus). Lila tárgyak
kb 40. szintű vagy magasabb ellenfelekből esnek, 1:5000 körüli eséllyel, vagy
egyes bossokból, 1-2% eséllyel. Nagy 20 fős instanceokban akár minden bossból
eshet lila, vagy akár több is egy-egy bossból. Ott már egészen más módon
szokták elosztani a zsákmányt, lásd a DKP fejezetet. Egyébiránt a lilára ugyanaz
vonatkozik, mint a kékekre.
Narancs (orange): A minőség hivatalos neve: legendary (legendás).
Ilyen tárgyat nem nagyon fogsz esni látni, csak 40 fős raidekben, ahol amúgy is
DKP-ért megy a móka és guildértek alapján dől el kihez jut - eleve sehol nem is
esik kész narancs tárgy, mindet durva questek során lehet összerakni. Soha nem
fogsz narancson veszekedni, maximum guilden belül :D
Mit jelent, hogy "soulbound" meg BOE/BOP?
A WoW-ban szinte minden értékes tárgy bind-el azaz a használó vagy
megszerző karakterhez kötődik. Ha egy tárgyra viszed az egeret, a megjelenő
ablakban a tárgy neve alatt látható kell legyen egy "soulbound" felirat abban
az esetben ha a tárgy már kötődik. A soulbound tárgyakat lehetetlen átadni
vagy aukcióra feltenni. Boltban eladhatók persze, vagy megsemmisíthetők,
disenchantolhatók stb. Egy tárgy két esetben kötődhet: 1) Binds when picked up (BOP):
kőtödik amikor a karakterhez kerül. 2) Binds when equipped (BOE): kötődik amikor
használod/magadra veszed. (NEM amikor hozzád kerül a zsákodba)
Nyilvánvaló, hogy a BOP tárgyakat már senkinek nem adhatod ha egyszer hozzád
kerültek, ezért nagyon vigyázz, hogy ezeket egy csoportban csak akkor vidd el,
ha tényleg kell neked használatra (lehetőleg azonnal felveszed), mert itt már
nem tudod jóvátenni a hibát: nem adhatod át annak akit valóban illet! Vannak
tárgyak amik nem bindelnek, azokon a fenti két felirat egyike sem található
meg és a soulbound felirat sem. A questekért jutalmul kapott tárgyak mindig
eleve soulbound-ok. Mielőtt egy tárgy hozzád kötődik, mindig fogsz kapni
egy megerősítő ablakot (looting/equipping this item will bind it to you, OK/Cancel -
Ha mégsem akarod magadhoz kötni akkor Cancel-t nyomsz).
Kivéve questitemeknél persze.
Roll - a zsákmány elosztása
Pár szó a dobásokról. Minden csapatnak van egy "looting mode"-ja, ami meghatározza,
milyen tárgyakra fog a játék automatikusan zsákmányelosztó dobást kezdeményezni.
(És hogy fog-e egyáltalán) Az alapértelmezés a group loot zöld itemektől kezdődően. A looting mode-ok:
- Free for all: Rövidítése FFA. Minden létező dolog azé aki felveszi.
Ilyet nem nagyon szokás használni, legfeljebb az Alterac Valley nevű
csatamezőn vagy ha "nagy" karakter kis guildtársakat kísér végig egy kis
instán és nem akar foglalkozni a lootolással. Akkor is be szokták ezt kapcsolni
ha egy társaságban már csak pár embernek kell egy adott questitem és az item
a quest meglététől/teljesítettségétől függetlenül esik. Nagyon kevés ilyen
eset van. Az Alterac Valley pont ilyen :) FFA használatos quest itemek miatt
Sunken Temple Hakkaros csatájánál is.
- Group loot/Need before greed: csoportos lootolás. Szépen sorban mindenki minden hullát
lootolhat, ha van olyan tárgy ami a megadott határon felüli minőségű (ez
általában a zöld vagy erősebb tárgyakra vonatkozik), akkor
arra automatikusan dobás indul - ilyenkor megjelenik egy "loot window" amin
előszöris megtekintheted a tárgyat. Itt 3 választásod van:
1) Pass: ezt akkor használd, ha a tárgyra nem tartasz igényt.
Ehhez a loot window jobb felső sarkában látható piros X-et kell megnyomnod.
2) Need: Need = szükség. CSAK olyan tárgyra használd, ami feltétlenül kell neked
használati célra - szükséged van rá. Pénz mindenkinek kell, ezért az nem számít
szükségnek akármilyen szarul is állsz anyagilag! A needdel nyert tárgyat általában azonnal illik fel is venni,
a csapat megkérhet erre (főleg BOE tárgyak esetén, hogy ne tudd liciten eladni).
Needeléshez a loot window jobb felső részén látható dobókockát kell megnyomnod.
Nem minden party fogadja el, ha olyan dologra needelsz amit valamelyik szakértelmedhez
tudsz használni, pl engineer az ásványokra... Ha nem vagy biztos, hogy a csapat
elfogadja-e a need dobásodat, kérdezz rá... "May I need this item?"
3) Greed: A greed szó kapzsiságot jelent. Nyilván olyanra nyomsz greedet,
ami neked használatra, viselésre nem kell, de boltban vagy aukción eladnád a
haszon kedvéért. A greed ikonja egy pénzérme a need dobókockája alatt.
Figyelj nagyon oda, hogy a BOP tárgyakat nem tudod átadni a jogos tulajdonosnak
ha tévesen kattintottál! A BOP cuccok loot windowját egy olyan sárkányos
díszítés veszi körül, mint ami az elit mobok portréja körül van. A loot window
mindenkinek megjelenik és addig senki nem kapja meg a tárgyat amíg mindenki
nem választotta ki, hogy need/greed/pass opciót nyom rá. Ha valaki sokáig
nem választ semmit, azt egy idő után automatikusan pass-nak veszi a program.
A loot window alján kis csík mutatja a döntésre szánható időt. A chatlogban
mindig látható, ki mit választott (Jani selected need for [tárgy neve] vagy Jani passed on [tárgy neve], stb.)
Ha volt egyvalaki aki need-et nyomott a tárgyra akkor az viszi el. Ha többen is
needet nyomtak akkor köztük egy automatikusan lezajló 1 és 100 közti dobás dönt.
Ha senki nem nyomott needet, akkor a greedet választók közt szintén dobás dönt.
Magyarán a szükségnek prioritása van a kapzsiság felett. Ha mindenki passolt
egy tárgyra akkor azt utána bárki felveheti. Az más kérdés, hogy ilyenkor
sem illik csak úgy felvenni...
- Master looter: Rövidítése ML. Lootmester van a csapatban/raidben. A megadott szint
feletti minőségű tárgyak (általában zöld) NEM kerülnek kisorsolásra loot
ablakkal, hanem a master looter tudja meghatározni, ki mit kaphat meg. Ezt
ritkán használják 20 fősnél kisebb tartalmakban. A lootmasterben meg kell bíznod
mert sosem látod, mi a zsákmány, csak amit ő megmutat belőle. Ezt a lootolási
módot általában csak bossok előtt kapcsolja be a vezető - 20 vagy 40 fős
instákban végig bekapcsolva szokott lenni. A master looter általában felszólítja
az embereket arra, hogy akinek szüksége van az adott zsákmányra (közben linkeli)
az dobjon. "Needers roll for [tárgy linkje]". Ilyenkor a /roll parancs begépelésével
tudsz egy 1 és 100 közti számot dobni és a master looter a dobás lezártával
a legnagyobbat dobónak juttatja a tárgyat. Ezzel a módszerrel biztos lehetsz
benne, hogy amennyiben a master looter becsületes, senki nem tud olyan tárgyat
elvinni ami őt nem illeti, pl mage nem visz el BOP-os plate vértet :)
DE/Shard
A játékban elég sok karakternek van enchanting szakértelme, ami lehetővé teszi
azt is, hogy bármilyen zöld vagy jobb tárgyat lebontson (disenchant), egy vagy több úgynevezett
shard-dá alakítson. Ilyen shardok a vision dust, greater eternal essence,
large brilliant shard, nexus crystal stb. Ezeknek elég jó piaci értékük van,
gyakran magasabb az eredeti tárgy vendor által fizetett értékénél. Minden
normális partyban még az elején megbeszélik az emberek, hogy van-e enchanter
a csapatban, ugyanis a senkinek nem kellő BOP tárgyakat hagyják neki
need vagy greed dobással elvinni. Ezt a folyamatot a "DE" vagy "Shard" szóval
illetik, a DE a disenchant rövidítése, a shard meg a végtermékre utal.
A shardra általában mindenki külön dob egy /roll parancs segítségével és
az enchanter a legnagyobbat dobónak adja oda azt. 10 fős csapatokban
viszont gyakran az enchanter sorsolja ki, hogy ki kapja a shardot, a sok
roll elkerülésére. Ilyenkor ő egy /roll 10-et használ és a raid tagokat
képzeletben sorszámozva kiszámolja, hogy ki kapja meg.
Figyelem! A partyk mindenkinél eltérő sorrendben tartalmazhatják
az embereket, ezért ilyen elosztásnál megkérdezhetitek, ki hányas az enchanter
képernyőjén :) Ha a tieddel nem egyezik a számozás, az enchanter nem feltételnül
csaló.
Ládák, telérek
Sok instában találkozhattok ládákkal (chest) vagy ehhez hasonlókkal. Ezek
általában csak egy ember által lootolhatók, ezért nem illik szó nélkül
kinyitni és a benne levő dolgokat felvenni, ezekre ugyanis nem vonatkozik
a lootmode és nem jön fel looting window értékes kék/lila tárgyakra sem! A
ládák tulajdonjogát /roll parancs beírásával a legmagasabbat dobó szokta
elnyerni. A ládában talált, számunkra nem hasznos dolgokat illik felajánlani
vagy elosztani.
Szintén előfordul, hogy értékes telér van a dungeonban (pl DM eastben thorium),
itt illik megkérdezni, van-e másik miner rajtunk kívül és ha van, dobni vagy
igazságosan elosztani ki melyiket túrhatja ki.
Általános lootolási illemszabályok
- Ne lootolj csata közben! Az esetlegesen felugró loot windowok mást nagyon
zavarhatnak, mert eltakarhatnak olyan kezelőfelületet amire épp kattintani akar
egérrel! Még az is előfordulhat, hogy egy ilyen miatt valaki needel olyan dolgot
amit nem akart, csak pont akkor és oda kattintott amikor feljött a loot window!
Ugye nem akarsz így elveszteni egy fontos zsákányt? :) Ráadásul aki csata közben
lootol az sanszos, hogy nem végzi jól a munkáját.
- Mindig bízz meg a társaid becsületességében amíg ennek ellenkezőjére nem adnak egyértelmű okot.
- Mindig beszéljétek meg még az elején, hogy van-e enchanter és lebontjátok-e
a senkinek nem kellő BOP itemeket.
- Ezen a szerveren az általánosan elfogadott lootolási módszer 5-10 fős
csapatoban a zöld group loot. Ha van enchanter a csapatban akkor minden neked
nem kellő BOP itemre PASS-t nyomjál. Ha nincs, akkor Greedet. Ha egy item
valóban szükséges neked és viselnéd, bármikor nyomhatsz NEED-et. BOE
itemekre bármikor nyomhatsz greedet ha máshogy nem állapodtok meg.
- Ha nem vagy biztos benne, hogy egy adott dobást a csapat jó néven venne akkor
kérdezz rá. "May I need it?" vagy "I'm an engineer and need this to level my
skill, may I need it?"
- A szakértelmekhez tartozó minták (pattern, schematic, recipe, formula stb)
jogosan csak a szakértelemmel bíró személy által needelhetők, ugyanúgy ahogy
mage nem needelhet leather vagy plate dolgot, hiszen nem képes használni.
Ahogy BOE item esetén kérhető, hogy a needelő vegye fel magára hogy bound
legyen, így a minták esetén kérhető, hogy tanulja is meg gyorsan. Ez egy a
szintlépéshez hasonló fényeffekttel és jellegzetes hanggal jár amit külső
szemlélő is lát. Ezt a villanást illik tudni produkálni ha mintát viszel el
needdel.
- Ha bármit véletlenül rosszul csinálsz, kérj elnézést és ha véletlenül olyan
BOE tárgyat vittél el, amit nem illett volna, akkor ajánld fel, hogy mindenki
rolloljon és add át a nyertesnek a cuccot. Ha shardolandó kéket vittél el
véletlenül az enchanter helyett akkor a várható shard eladási értékének
kisorsolását ajánld fel /roll ellenében.
- Ládák, telérek esetén ne feledd a /roll-t!
- Ha a te kulcsoddal ment be a csapat az instába (legyen ez akár UBRS is), az
nem ruház fel semmilyen előjoggal!
- Előfordul, hogy valakinek egy adott zsákmány NAGYON kell, mert mondjuk már
30. alkalommal megy be érte és még esni se látta (velem is történt már ilyen).
Ha ezt előre közli és megkéri, hogy lehetőleg ne needeljetek rá, akkor próbálj
együttérző lenni és nem needelni még ha kellene neked is :)
Guildtársakkal szemben mindenképpen.
- Ha skinner vagy azaz nyúzol akkor kérdezd meg, van-e másik nyúzó a csapatban
és beszéljétek meg, hogyan osztjátok fel a dolgot.
- Csata után lootolj minden hullát ami csillog. Már csak azért is, hogy
a skinnerek meg tudják nyúzni azokat.
- Ne lootolj ha van halott aki releaselt vagy nagyon messze halt meg, mert nem
biztos hogy tud az esetleges ritka itemekre dobni. Normális esetben azonban
a halottak is tudnak dobni, sőt meg is kapják a megnyert cuccost.
- Aki halott, NEM kap részesedést a mobokból lootolt pénzből. Szerintem ez
egy nagy faszság de sajnos így működik. Ezért tehát amíg
van halott, NE lootolj pénzt bossokból. Azokban elég sok pénz tud lenni, főleg
20-40 fősökben. És ott kell is javítási díjra rendesen... A questitemet,
stb-t ilyenkor lootolhatod de a pénzt nem!
- Ha a nagyon sokadik dobást nyered meg (főleg ha BOE kékeket vittél), akkor
illik passolni a további itemekre - vagy legalábbis néhányra - amikre amúgy is csak greedelnél. Ez persze
nagyon függ a társaságtól, de sok udvarias embert láttam már aki azt mondta
hogy ő ma már eleget vitt és átadja másnak a nyerési lehetőséget :)
Problémás lootok az 5-10 fősökben
Corruptor's scourgestone: Zöld BOP item Strat/Scholo bossokból, sok Argent Dawn reputációt ad, mindenkinek nagyon
hasznos. Sok szerveren need a szokásos dobás rá, ezen a helyen
viszont eddig még mindenki greedet nyomott rá (kivéve a ninják), ugyanis ami
mindenkinek hasznos, arra nem lehet jobban szükséged mint másnak, nem igaz? :) Célszerű rákérdezni
amikor az első esik.
Frayed abomination stitching: Zöld BOP item, epic questhez kell. Stratban
esik Baron előtti dagadt mobokból.
Sok más komponens is kell hozzá, meg szvsz nem mindenkinek jó a quest item,
ezért ha neked tényleg KELL ez a cucc, szólj előre hogy passolják le neked.
Passolj rá mindig, ha neked a quest meg sincs.
Gemstone of Smolderthorn/Bloodaxe/Spirestone: Zöld BOP itemek, LBRS bossokból esnek és az UBRS
kulcshoz kellenek. 25% eséllyel esnek és a teljes questsorozat elég tikkasztó.
A quest megléte nélkül is esnek, ezért csak akkor needeld vagy greedeld, ha szándékodban áll
összerakni az UBRS kulcsot, egyébként más elől veheted el a lehetőséget.
Pristine Hide of the Beast: Lila nem bindelő cucc, 315ös skinning kell hozzá, azaz
már kell a Finkle's skinner nyúzókés is. UBRS Beast leöléséből származik a kés,
a bőr meg a dög megnyúzásából kis eséllyel. Ha te nyúzod akkor kérdezd meg mi
a véleményük erről, ugyanis a bőr nagyon drágán adható el és végülis mindenkinek
kellhet. Hozzájutni viszont csak maxos nyúzással és a hozzá tartozó késsel lehet,
nem gyerekjáték. Egyúttal viszont az is igaz, hogy egyedül nem lehet leölni a
Beastet tehát a csapat okkal érezheti úgy, hogy nekik is joguk van a bőrre.
Ez egy megoldhatatlan konfliktusforrás, előre meg kell beszélni mindig.
Chromatic carapace: Lila nem bindelő cucc, nagyon ritkán esik UBRS/Rendből
és epic questhez kell (ugyanahhoz mint a stitching fentebb). Mindig annak legyen rá előnye akinek a quest már megvan.
A quest jutalomitemét tudni kell linkelni raid chatre :) Ha senkinek nem kell,
greed és el lehet adni vagy akármi. Hasonló a helyzet az ugyanitt eső kék
chromatic scale-ekkel.
Kit mi illet?
Fontos kérdés, hogy egy adott zsákmány kit illet. Próbálok egy gyors leírást
adni, hogy melyik dolog melyik osztály számára kiemelten hasznos. Ennek segítségével
eldöntheted, mi az ami nem illet téged (ez a legfontosabb) és mi az ami másnak
esetleg sokkal hasznosabb mint neked (ezért akár nem is illet). A felsorolásban
azok az osztályok szerepelnek előrébb akikhez jobban illik az adott tulajdonság.
Egyes osztályok specializációik szerint markánsan feloszthatók, a druid nem mindegy
hogy feral vagy resto specializációjú, hasonlóképp a sámánok és warriorok közt is
nagy különbség lehet. Felsorolok pár specializációt és az ismertető jeleiket.
A jeleket nem kell teljesen szent tehénnek venni, nem minden feral druid van
végig mackóformában, meg a shadow papok is tudnak ám gyógyítani...
Druid: feral druid - mackó formában tankol vagy sebzést oszt, esetleg cica formában sebzést oszt /
balance druid - komikus dagadt bagoly formában varázsolgat / resto druid - sima humanoid formában gyógyít
Priest: shadow priest - sebzésre specializált priest, áttetsző shadow
formában járkál és nem tud ebben a formájában gyógyítani.
Warrior: dd warrior - a dd damagedealert jelent, azaz olyan warrior
aki üt mint a kamion és nem tankol.
Mage: frost, fire és elemental magek léteznek. A frost nyilván nem látja
hasznát a fire sebzést adó itemeknek, a fire meg a frostnak.
Az elemental tüzet és frostot is nagyságrendileg azonosan használhat, bár
ezek a mage fajták inkább tűzzel sebeznek.
Warlock: a többi buildtől némileg eltér a destruction specializált
fajta, ez jobban hasznosítja a tűzsebzést.
Shaman: elemental shaman - varázslatokkal sebez / enhancement shaman
- közelharcban sebez, afféle warriorként / resto shaman - gyógyít.
A hunterek és rugók talenttől függetlenül tulajdonképp ugyanazokra a lootokra
tarthatnak igényt.
Közelharci (melee) osztálynak minősül a warrior, rogue és az enhancement shaman.
Kaszter a mage, warlock, priest és a resto druid, resto shaman.
Ha a tárgy az alábbi tulajdonsággal rendelkezik:
- +strength: warrior, feral druid, enhancement sámán, rogue, hunter
- +agility: hunter, rogue, dd warrior, feral druid, warrior
- +stamina: a stamina mindenkinek hasznos, kiemelten hasznos azonban a tankoló warrioroknak, feral druidoknak és warlockoknak
- +intellect: priest, resto druid, mage, warlock, shaman, hunter
- +spirit: priest, resto druid, shaman, mage, warlock
- +% crit with spells: mage, priest, warlock, druid, shaman kb azonos szinten mind
- +% hit with spells: mage, warlock (azonos szinten), balance druid
- increases damage and healing done by magical spells and effects by up to X: mage, warlock (azonos szinten), priest, resto druid, shaman
- +damage for shadow spells: warlock, shadow priest
- +damage for fire spells: fire mage, destro warlock
- +damage for frost spells: csak mage
- +damage for arcane spells: mage, hunter
- +damage for nature spells: elemental shaman, balance druid, hunter
- +healing for spells: priest, resto druid, shaman
- +mana per 5 sec: priest, resto druid, shaman, mage, warlock
- +hitpoints per 5 sec: főleg közelhacosoknak
- használatra manát ad vagy manaköltséget csökkent: priest, resto druid, shaman, mage, warlock
- +1 chance to dodge an attack: rogue, warrior, enhancement shaman
- +1 chance to critical strike: rogue, warrior, enhancement shaman
- +attack power: rogue, dd warrior, hunter, warrior, enhancement shaman
- +ranged attack power: hunter
- +defense: warrior, feral druid
- +fegyveres skill: amelyik kaszt az adott fegyveres skillt elsődleges támadási formaként használja
- lowers spell resistances of target: mage, warlock, egyéb offenzív kaszterek
- +armor olyan itemen ami normálisan nem ad armort: warrior, feral druid
- deals X damage to attackers: warrior
- fegyveren chance on hit képesség: ilyen nem kell a kasztereknek, feral druidoknak meg nem működik!
- viselhető vérten/egyében chance on struck képesség: ilyen nem kell a kasztereknek, feral druidoknak meg nem működik!
- a tárgy íj vagy puska: mindenképp hunteré legyen ha kell neki, mert minden más osztály max húzásra vagy pvp-ben kaszterek lassítására használhatja :) Meg akkor ha egy csatában nem képesek közelharcolni, ami szintén ritka.
- +resist: néha mindenkinek kellenek resistet adó cuccok, de talán a tankokat (warrior, feral druid) kell előnyben részesíteni vitás esetben.
Fontos, hogy ki mit tud viselni. A viselhető cuccok az alábbi anyagokra oszthatók: cloth (ruha, csuha, papírvért :D),
leather (bőr), mail (őőőő mail), plate (lemezvért).
Warrior: 40. szintig mail, 40-től mindent, plate is engedélyezett.
Shaman és Hunter: 40. szintig max bőr, 40-től mail is.
Druid: csak bőr.
Priest, mage, warlock: csak cloth.
Pajzsot csak warrior és shaman tud használni. Mage és lock csak staff vagy dagger/sword
fegyvereket használhat, utóbbiakból csak main-handet, offhand és twohand nem! Priestekkel ugyanez
a helyzet, de sword helyett ők macet tudnak használni. Egykezes staff nincs.
Wandot a cloth viselők tudnak használni. Totemet csak sámánok. Vannak speciális
kaszter offhandek is, amiknek nincs sword/dagger/axe minősítésük, tehát nem fegyverek.
Resto vagy balance druid, resto és elemental shammy
esetén elfogadható, ha a viselhetőnél gyengébb anyagú (leather vagy mail helyett cloth/leather)
cuccra jelent be igényt, ha az amúgy ad neki spelldamaget/healinget/manaregent.
Ki a ninja?
- Aki olyan BOP tárgyra dob needet amit ő képtelen használni, vagy ha képes is, a tárgy nem az ő kasztjának készült és jelentősen kevesebb előnyt kap belőle, mint az, akinek a tárgyat a játék készítő tervezték. Például ha egy hunter külön megállapodás nélkül elvisz egy spelldamaget adó cuccot az ninja, mert habár egyes hunter lövések használnak spelldamage bónuszt, a hunter számára ez az előny a nullát közelíti, miközben más kasztok számára ez egy csúcs item.
- Aki olyan BOE tárgyra dob needet (miközben a többiek greedelnek vagy passolnak) amit ő aztán nem fog használni de eladja haszonért.
- Aki olyan BOP tárgyra dob needet (miközben a többiek greedelnek vagy passolnak) amit ő aztán nem fog használni de eladja vendornál vagy saját használatra shardolja. A csapat disenchantere a megbeszélten shardolandó tárgyakra természetesen needelhet ha aztán a shardot átadja a nyertesnek :)
- Általánossában ninja aki illetéktelenül vagy másoknak kárt okozva jut zsákmányhoz, a lootoláshoz megbeszélt szabályokat szándékosan felrúgja.
DKP
A DKP a Dragon Kill Points azaz Sárkányölési Pontszám rövidítése. A fogalom még
a WoW előtti játékokból származik, nagy 20-40 fős csapatokban használják a
teljesítmény mérésére, valamint az ilyen csapatokban eső értékes tárgyak
elosztására. DKP-t általában csak 20 vagy több fős instanceokban szokás
használni, leginkább csak guilden belül. DKP a részvételért, pontos érkezésért,
bossok sikeres leöléséért szokott járni, valamint új bossoknál történő tanulási
folyamat részeként történő wipe-okért. Guildje válogatja, a DKP-t hogyan lehet
aztán elkölteni. Master Looter szokta az epic tárgyakat DKP fizetség fejében
odaadni a licitálóknak. Erről a rendszerről többet egyelőre nem szükséges
ebben a cikkben tárgyalni.
Fontos tudni, hogy a lootolási illetékesség, loot window feldobása akkor dől el,
amikor a lootot dobó lény meghal. Ezért ha leöltök FFA alatt egy bosst akkor
UTÁNA már hiába állítasz master lootert vagy group lootot, a lootokat továbbra
is mindenki kiveheti!
Nagyon remélem, hogy ez az iromány hasznos volt sokak számára és nem lesznek a
guildünkben olyan emberek akik ninjáznak dolgokat, annál is inkább mivel a ninjázást
a manifesto tiltja, azaz nagyon súlyosan büntethető - egyik guild sem szereti,
ha a tagjai szégyent hoznak a nevére.
A World of Warcraft a Blizzard Entertainment bejegyzett védjegye. |
© Chardonnay 2004-2006||