slave2wage | Rerolled :: Zka blogok


Szólj be itt:
  
[10:42] karonfoll: Zka, GN-en küldtem egy üzenetet, jársz arra még néha?
[14:04] Con: nem tünt fel, hogy ilyen rág nem néztem...
[14:04] Con: bocs, igazad van, tényleg nem elérhető :)
[14:03] Con: működik, bár nem pörög túlságosan
[14:03] Con: frostshock.eu/
[08:50] karonfoll: na mindegy, az utolsó biztos lekapcsolat a villanyt.
[08:50] karonfoll: mivel évek óta nem játszok Bliz játékokkal (se) itt követem a híreket. de 2-3 hete nem elérhető.
[23:23] Zka: évek óta eszembe se jutott, hogy volt ilyen :)
[21:08] karonfoll: amúgy a Frostshock nem tudjátok hova lett?
[20:22] Berikkusu: Thx Zka
[15:24] Con: írtam ki szavazást guild talival kapcsolatban
[20:08] Moldruck: Boldog Karácsonyt kívánok Nektek!
[11:47] Csontos: Te honnan tudod? Nem is voltal ott:D
[14:39] Mégötlövés: Nem is volt részeg senki:P
[14:34] Universalis: Holnap ilyenkor már biztos lesz, aki kidől a kánikulás piálástól :P

Jelenleg bejelentkezve:

0 felhasználó

Regisztrált:
640 felhasználó
383 karakter
Legutóbb: Michailyjc

Threat - mi az, hogyan kezeljük?

2006-05-16 Zka (v1.0)


Akik egy kicsit is játszottak a WoWval csoportban, tudhatják, hogy van valami misztikus dolog, amit threat-nek hívnak az okosok. Ez a dolog dönti el, hogy kit támad egy-egy mob, azaz kié az aggro. Ebben a kis cikkben ezt fogom kifejteni az interneten talált cikkek alapján. Aki nem érti az elejét, ugorjon a végére, a "Konklúziók, példák" rovathoz, aztán olvassa újra az elejét, talán az segít. Egy party, ahol mindenki érti a threat működését és érzi, meddig mehet el, sokkal hatékonyabbá és biztonságosabbá válik.

Definíciók
- Mob: ha valak nem tudná, a szörnyeket így hívják a játékban az okostojások :)
- Aggro: aggró azon van akit egy mob éppen támad.
- Threat: a threat (magyarul fenyegetés) egy numerikus érték, ami azt fejezi ki, hogy a mob mennyire "utálja" az adott játékost. Minden mob minden játékosról vezet egy threat értéket a listáján. Ez egy afféle "halállista", ami segít tájékozódni a szegény mobnak, hogy kit támadjon. Alapesetben, egyszerűsítve mondhatjuk azt, hogy mindig azt a játékost támadja a mob, akinek a legmagasabb értéke van ezen a threat listán. Ez azonban nem teljesen igaz. Lásd a következő bekezdést...

Hogyan kapjunk aggrót? A 10/30%-os szabály.
Body Pull. Aggrót kétféleképp szerezhetünk. Előszöris "body pull"-lal, ami azt jelenti, hogy ELSŐKÉNT közel mész egy mobhoz, akkor az "rádaggrózik", azaz megtámad. Ehhez egyébként nem tartozik threat érték, azaz a legkisebb sebzésre is elhagy a szörny, valamint ha valakire már ráment body pullal egy mob, azt body pullal nem tudod lehúzni róla, hiszen annak nincs threat értéke.

Melee (közelharc). A második mód az, amikor túlsebzéssel lehúzod másról a mobot - ehhez 10%-kal több threatet kell elérned a listáján mint a jelenleg aggrot birtokló egyénnek. Azaz ha János húz egy mobot 100 pontos sebzéssel, a János mellett, szintén a mob közelharci területén belül álló Ferinek 110 pontot kell sebeznie a mobba, hogy ezután ne Jánost üsse a szörny. Ha János vissza szeretné kapni az aggrót, akkor immár Feri threatjét kell 10%-kal meghaladnia. Azaz el kell érnie a saját aggróvesztési threat szintjének 121%-át HA Feri azóta nem sebzett többet a szörnybe, miután magára húzta!

Aggro távolról - szerencsére azok a játékosok akik a szörnytől távol állnak (elvileg elég 5 yardos távolságra, közelharci távon kívül állni), nem 10, hanem 30%-kal több threat elérése után húzzák magukra az aggrot. Ez azt jelenti, hogy ha a warrior threatjének 120%-át éred el távolról, akkor nincs baj. Ha a szörny közel jön, vagy te mész oda, máris gond van, mert közelharci távolságon belül a 120% már elég az aggro átvételére!

Az esetleges területre ható szörnyképességek, varázslatok persze az aggrót birtokló személytől függetlenül mindenkire hatnak. Magyarán az, hogy sebződsz az még nem jelenti azt, hogy aggrod van. A szörny targetjét kell nézned, az jelzi kin van az aggro.

A legtöbb esetben az a kívánatos, hogy az aggrot egy bizonyos karakter tartsa, mégpedig a TANK. A tanknak pontosan ez a feladata: a legtöbb threat generálásával megtartani az aggrot és kibírni az ebből következő sebződést. A játék úgy van felépítve, hogy a legjobb tank kizárólag protection talentes warrior lehet. Természetesen a kisebb, 5-10 fős instanceok csatáiban kiválóan megfelel egy feral druida vagy nem kifejezetten tank kialakítású warrior is. (Ally oldalon paladin)
A threat nem évül el csak a karakter halálával, vagy egyéb aggrotörlő képességgel (pl feign death a hunternél). Felhívnám a mágusok figyelmét, hogy az ice block NEM törli a threatet. Csupán a block időtartamára biztosítja, hogy a mob másik célpontra aggrózzon, mintha ideiglenesen 0 lenne a threat.

Threat számszerűsítve
Ideje megnézni, pontosan hogyan is számolódik a threat. A fentebbi példából egyértelműen kiderült, hogy 1 pont sebzést 1 pont threatnek számolunk. De ez csak az alapeset. Sok kasztnak van threat módosító képessége. Mi milyen threatet okoz tehát és mi módosítja?
- "fehér" damage, azaz fizikai sebzés: 1 sebzéspont = 1 threat.
- warrior berserker stanceben: minden sebzése csak 80%-ban generál threatet, azaz egy 1000 pontos ütés 800 threatet eredményez.
- warrior defensive stance: ez a tankoló állapot, itt 130%-ot generál minden ütés. Ha a warrior igazi tank akkor bizonyára maxos a defiance talentje, azzal 145% threatet generál minden ütése.
- warrior képességek: sunder armor, revenge, shield bash és még sokan mások - a warrior tele van ilyen képességekkel, amik segítenek neki threatet generálni. Ezek a képességek a sebzésen felül okoznak konstans plusz threatet, lásd az 1. forrást a cikk végén.
- gyógyítás: a gyógyítás egy szemét dolog, mert minden mob threat listájára felkerül egy adott - elég nagy - sugárban. Ez a sugár elég nagy ahhoz hogy ne lehessen kikerülni, azaz a gyógyítást threatet fog generálni. Garantált. A first aides kötözés is számít bizony. Minden 2 pont gyógyítás 1 pont threatet generál. (Avagy 1 pont heal = 0.5 pont threat) Az "overheal" nem számít, tehát ha valakinek 100 hp-ja hiányzik és 500at gyógyítasz rajta akkor nem az 500, hanem az effektíve gyógyított 100 pont utáni 50 threat keletkezik csak. A legtöbb gyógyító kasztnak van képessége ami a gyógyítás threatjét csökkenti. Tessék talentelni rá :)
- "you gain X mana": minden pont visszanyert mana fél pont threatet jelent, ugyanúgy mint a gyógyítás, nagy sugárban.
- "you gain X rage": minden pont visszanyert rage 5 pont threatet generál. (ezt a warrior stance-je és talentjei viszont nem módosítják)
- taunt: Ez a hasznos warrior képesség 3 másodpercre garantája, hogy az aggrot a warrior kapja meg, függetlenül a threat értékek jelenlegi állásától. (A tauntot lehetséges resistálni és néhány mob, főleg a raid bossok immunisak rá) 3 másodperc után viszont a mob ismét azt támadja akit a threat listája alapján kell neki, azaz a warriornak ezidő alatt soksok threatet kell generálnia és arrébbvinnie a dögöt a nagy threatot generáló healerektől és távolsági sebzőktől. Vissza kell vennie a threatlistán az első helyet, méghozzá a fent leírt 10%-os szabály figyelembevételével, azaz a tauntolás előtt támadott játékosnál 10%-kal magasabb threatet kell generálnia gyorsan. Ez egy hosszabb csata végén lehetetlen, a taunt után a mob ismét leszakadhat a warriorról.

Konklúziók, példák
Ha irányítás alatt akarja tartani egy party az aggrot akkor a következő dolgokat kell megtennie:
- Kijelölni egy tankot aki lehetőleg prot spec warrior és ennek megfelelően is viselkedik: sunder armor, stbstb tolása a mobba.
- Mindenki mindig a tank által támadott mobot üsse. Erre érdemes assist macrot csinálni, vagy kiválasztani a tankot, nyomni egy F billentyűt ha nincs felüldefiniálva már valamivel :)
- Mindenki várjon picit amíg a tank 1-2 sundert "felpakol" a mobra, addig senki más ne sebezze a mobot és lehetőleg gyógyítás se menjen a tankra, hacsak nem életbevágó.
- Ha mégis lehúzza valaki a mobot a tankról, fusson a tank felé, NE EL! A tank ekkor taunttal visszaveszi a mobot és tovább csapkodja. A lehúzást okozó tevékenységet (sebzés, gyógyítás) azonnal fel kell függeszteni, kivéve persze ha ez gyógyítás ami nélkül a tank meghal :) Ha healerre aggrozott a mob akkor hasznos ha ilyenkor valaki átveszi a tank gyógyítását amíg ez a lehúzott és visszavett mob meg nem pusztul. Ha a mobnak akkor már csak kevés HPja van már akkor célszerűbb gyorsan leölni. Ez nyilván bossok esetén nem szokott működni, bossok esetén tehát KÜLÖNÖSEN óvatosan tessék elkezdeni a sebzést.
- Aggrowipe képességeket, mint a feigh death (vagy temporális wipelőt mint iceblock) csak akkor használjon a mobot magára húzó ember, ha a mob még közvetlen a tank közelében van. Ha már bejött a mob a gyógyítók, távolsági DPS emberek közelébe akkor ezek már nem élvezik a távolsági +20%-os threat biztonsági korlátot, ezért a feign/ice block csak azt érné el, hogy a tank helyett a papra fordul a mob, ez tipikusan wipe.
- Stunoló, knockbackelő mobok: sok mob van akik eldobják messzire a tankot. Van amelyik ekkor direktben törli is a teljes aggro listáját, ekkor tehát a sebzést azonnal abba kell hagyni. Egyes eldobó képességek (amik nem törölnek threat listát) ellen jó védekezés ha a mobot a tank közvetlen a falhoz vagy sarokba húzza, hogy ne kerüljön ki közelharci távolságból - ez sokszor elég is az aggro megtartásához! Szörnyenként változó, hogy az ilyen eldobó effektek mit okoznak, ki kell tapasztalni.
- Távolsági aoe: gyakori hiba, hogy egy elitet kísérő néhány normál mobot egyesek elkezdik távolról AOEzni, pl blizzard, meteoreső, ilyesmi. A legtöbb esetben ezeket a mobokat nem tartja más csak a tank által esetleg használt demoralizing shout és a generálódó rage threatje. Ami bizony nagyon gyorsan túlsebezhető ilyen módon -> kaszter aggrot húz és esetleg meghal, mobok mennek tovább a healerre -> wipe. Ha aoe-zni akarunk akkor illik közel fáradni a tankhoz és a healert előre értesíteni hogy gyógyítson mert aoe lesz.

Források, ajánlott irodalom
1. http://www.wow.lv/content.php?article.47
2. http://wowwiki.com/Threat



dni, bossok esetén tehát KÜLÖNÖSEN óvatosan tessék elkezdeni a sebzést.
- Aggrowipe képességeket, mint a feign death (vagy temporális wipelőt mint iceblock) csak akkor használjon a mobot magára húzó ember, ha a mob még közvetlen a tank közelében van. Ha már bejött a mob a gyógyítók, távolsági DPS emberek közelébe akkor ezek már nem élvezik a távolsági +20%-os threat biztonsági korlátot, ezért a feign/ice block csak azt érné el, hogy a tank helyett a papra fordul a mob, ez tipikusan wipe.
- Stunoló, knockbackelő mobok: sok mob van akik eldobják messzire a tankot. Van amelyik ekkor direktben törli is a teljes aggro listáját, ekkor tehát a sebzést azonnal abba kell hagyni. Egyes eldobó képességek (amik nem törölnek threat listát) ellen jó védekezés ha a mobot a tank közvetlen a falhoz vagy sarokba húzza, hogy ne kerüljön ki közelharci távolságból - ez sokszor elég is az aggro megtartásához! Szörnyenként változó, hogy az ilyen eldobó effektek mit okoznak, ki kell tapasztalni. [2006-09-12]: Segíthet az eldobás után azonnal használt taunt, illetve mindenképp hasznos az intercept. A DPS szekció eldobás után valószínűleg jól teszi ha szünetet tart!
- Távolsági aoe: gyakori hiba, hogy egy elitet kísérő néhány normál mobot egyesek elkezdik távolról AOEzni, pl blizzard, meteoreső, ilyesmi. A legtöbb esetben ezeket a mobokat nem tartja más csak a tank által esetleg használt demoralizing shout és a generálódó rage threatje. Ami bizony nagyon gyorsan túlsebezhető ilyen módon -> kaszter aggrot húz és esetleg meghal, mobok mennek tovább a healerre -> wipe. Ha aoe-zni akarunk akkor illik közel fáradni a tankhoz és a healert előre értesíteni hogy gyógyítson mert aoe lesz.

Források, ajánlott irodalom
1. http://www.wow.lv/content.php?article.47
2. http://wowwiki.com/Threat