Fire vagy frost?
Az örök dilemma :)
Eddigi frostbuildem 10/41 volt, most 17/31/3 fire buildet használok. Nem bírtam ki, hogy össze ne hasonlítsam őket. Kifejezetten 1 célpontos sebzést nézünk, raidbosson ami nem fagyasztható. Missekkel, resistanciákkal nem számolok. Elméletileg ez mind frost mind fire esetén ugyanolyan arányban csökkenti a sebzést, ha az ellenfél fire és frost resistje egyenlő. Curse of elementset sem számolok bele, mert az is egyformán hat mindkét buildre. (na jó, a fire ignite működési mechnanizmusa miatt ez nem igaz, mert a fire buildnek jobb a CoE, de ezt hanyagoljuk el)
A karakter adatai
Selfbuffal + spirit buffal (azaz minimális raidbuffolásal)
hozzávetőlegesen 300 int, 230 spirit (280 evokáció alatt), 2% crit,
400 damage, 6000 mana, 6 mp5.
A frostbuild adatai
Clearcasting, piercing ice, ice shards, winters chill (4/5), frost channelling, imp.frostbolt.
A firebuild adatai
Clearcasting, arcane meditation (2/3), ignite, incinerate, imp.scorch, imp.fireball, firepower, critical mass, combustion, master of elements (1/3).
Használati esetek
* A frostbuilddel 1 féle dolgot lehet tenni, frostboltot spamelni. Az egyszerűség
kedvéért úgy számolom, hogy a csata teljes ideje alatt 5 winter's chill fent van
a bosson.
* A fire build már sokkal bonyolultabb. Itt is egyszerűsítek: úgy számolom hogy
végig fent van az 5 fire vulnerability az imp.scorchból. Cserébe viszont NEM
számolok egyáltalán a rolling igniteokkal. Fentebb írtam, hogy a curse of elementset
sem számítom be, ami megintcsak a fire buildnek hátrányos döntés: ugyanis az ignite
tickekre ismételten rárakódik a bónusz, azaz a fire crit damage nem 210, de
kb 225% lesz... Fire buildben lehet fireballt spamelni, amiről már az intuíció is
azonnal megsúgja, hogy nem lesz jó egy hosszú csatában. Lehet scorchot spamelni
illetve scorch spam során clearcast esetén fireballt tolni. A valós helyzet azonban egy
hybrid megoldás: 5 vulnerabilityt mindig fenntartom scorchhal, clearcast esetén
ha nincs épp ignite akkor fireballt lövök, ha ignite van akkor mindenképp scorchot.
Ha sok a manám akkor fireball spam, amennyire a vulnerability debuff engedi - mert időnként
be kell szúrni egy scorchot mindenképp. A combustionról nem beszéltünk, azt sem
számoltam bele a képbe. A fire tehát nagyon rugalmas, lehet vele hatalmas
DPS-t tolni ha van elég mana, de lehet vele igen takarékosan jó sebzést fenntartani.
Nagy szerencse esetén pedig olyan rolling ignitet lehet csinálni ami mindent
túlsebez a raidben :) Mindezeket nem számoltam be. Egyszerűen csak 210%-nak
számolok minden critet, mintha soha nem lenne rolling ignite.
Magyarázat a számításokhoz
Minden adat úgy van számolva, hogy a teljes manapool + 1 evokáció alatt mennyi
fér ki a csövön. Managem és potik nincsenek számolva. A fent említett build
teljes manapoolja így 11289,6 mana. Ehhez jön még hozzá a csata közbeni manaregen,
master of elements és mivel nekem az is van, a blue dragon card proc. Ez utóbbival
a példák nem számolnak, de megintcsak evidens, hogy a scorch buildek ebből
sokkal többet profitálnak. A DPS a másodpercenkénti sebzést, a DPM pedig a
manapontonkénti sebzést jelenti. Magyarázat a clearcasthoz: mivel CC akkor is
következhet ha az előző spell CC volt, a nemclear castokhoz képest a CC
aránya valójában nem 10%, hanem 11,11..%. A számítások menete:
kiszámolom a teljes elköltött manát, úgy hogy hozzáadom a manapoolhoz az
evokációt (de nem többet mint a manapool). Kiszámolom, hogy melyik spell
átlagosan mennyit sebez critek nélkül és critekkel. Kiszámolom a spell
manaköltségét az esetleges talent (frost channeling) levonásával illetve
a spell kasztideje alatt történő manaregent levonom a spell költségéből.
A spell crit esélye alapján kiszámolom, átlagosan mennyi mana jön vissza
master of elementsből (MoE) egy kaszt alatt. Ezzel is csökkentem a spell manaköltségét.
Ezekből a számokból már elég evidensen következnek az adatok. A teljes manapool
elosztva a regennel, MoE-vel csökkentett manaköltséggel kiadja, mennyi
nem clearcast fér ki a teljes manapoolból. Ezt a számot szorzom 0,11111-gyel
hogy megkapjam a clearcastok számát. A clearcastolt spellek normálisan
sebeznek de a költségük 0 mana. A clearcastolt és normál spellek kasztidejének
és az evo 8 másodpercének összege kiadja a teljes időtartamot. A clearcast
során történő critekből nem számolom a MoE-vel visszanyert manát, de ez
talán nem annyira jelentős :) A számításokhoz felhasznált excel file letölthető innen,
remélem nincs benne tévedés. Arcane ágon benne vannak a BC talentek is,
a többi ágon nincsenek.
Frostbolt (rank10) spam adatai
átlag sebzés per frostbolt | 957 |
frostboltok száma (clearcastokkal) | 64,71 db |
teljes időtartam | 170s |
összesített DPS | 364,87 |
összesített DPM | 4,72 |
teljes okozott sebzés | 61946 |
Fireball (rank11) spam adatai
átlag sebzés per fireball | 1501 |
fireballok száma (clearcastokkal) | 36,21 db |
teljes időtartam | 117s |
összesített DPS | 466,15 |
összesített DPM | 4,19 |
teljes okozott sebzés | 54370 |
Scorch (rank7) spam adatai
átlag sebzés per scorch | 639 |
scorchok száma (clearcastokkal) | 99,77 db |
teljes időtartam | 158s |
összesített DPS | 404,42 |
összesített DPM | 4,70 |
teljes okozott sebzés | 63761 |
Scorch (rank7) spam + clearcast esetén fireball rank11 adatai
scorchok száma | 89,8 db |
fireballok száma | 9,98 db |
teljes időtartam | 173s |
összesített DPS | 419,20 |
összesített DPM | 5,25 |
teljes okozott sebzés | 72366 |
Bónusz táblázat #1: frost leeching build* rank10 frostbolt spam adatai
átlag sebzés per frostbolt | 1011 |
frostboltok száma (clearcastokkal) | 62,62 db |
teljes időtartam | 182s |
összesített DPS | 386,72 |
összesített DPM | 4,94 |
teljes okozott sebzés | 70367 |
Bónusz táblázat #2: frostbolt rank5 spam (csak clearcast + max frostbolt sebzéstalentek)
átlag sebzés per frostbolt | 568 |
frostboltok száma (clearcastokkal) | 216,84 db |
teljes időtartam | 550s |
összesített DPS | 223,79 |
összesített DPM | 7,13 |
teljes okozott sebzés | 123102 |
Bónusz táblázat #3: scorch rank1 spam (csak clearcast + max fire sebzéstalentek)
átlag sebzés per scorch | 346 |
scorchok száma (clearcastokkal) | 372,12 db |
teljes időtartam | 566s |
összesített DPS | 227,50 |
összesített DPM | 7,39 |
teljes okozott sebzés | 128802 |
*: A leeching build olyan arcane/frost build amiben nincs winter's chill, de van arcane instability 3/3 és arcane meditation 3/3.
Ez nyilván csak akkor jó, ha valaki más winter's chilljéből kapja a critet, ezért hívják leeching (élősködő) buildnek.
A tanulságot mindenki vonja le magának, elmondom én mit vontam le:
megállapítások a frost buildről
- A frost damage valamivel jobb DPM-et biztosít, de nincs rugalmassága, mivel csak 1 támadóvarázslata van.
- A példában vizsgált buildben van shatter, ami fagyaszható trashmobokon akár singletarget, akár AOE során hatalmas előnyt jelent.
- A példában vizsgált buildben nyilvánvalóan van ice block is, ami életmentő funkciójával sokat segít a sebzés folytatásában.
- A bónusz táblázatban vizsgált leeching build a jelenleg létező legmagasabb sebzésű frost build...
- Nem tudok frost immunis raid bossról.
- A frost build egyformán profitál a crit és a spelldamage bónuszokból.
- AOE kiting rulez.
- Egyenletes sebzés, egyenletes threat.
megállapítások a fire buildről
- A DPM csak akkor jó, ha a fire vulnerability debuff fent van a célponton, ekkor azonban okos használattal a DPM verhetetlen.
- A DPS rugalmas, ha a mana bőven elég, akkor fireballok segítségével a frost DPS messze megelőzhető. Ha kevés a mana, a moderált scorch+fireball kombó kellően takarékos.
- Több firemage combustionnal összedolgozva imba rolling igniteokat csinálhat. Okos használattal és kis szerencsével még egyedül is könnyen elérhető 500-700as rolling ignite 6-10 secig.
- Sajnos a sok DPS stop ami a legtöbb raid csatában van, elég csúnyán keresztülhúzza az ignite görgető kísérleteket.
- A vizsgált build DPM-je fokozható lenne +2 master of elements ponttal.
- Burning Crusade arcane potency + scorch/clearcast fireball + combustion + MoE = ownage...
- Sok fire immunis raidboss van és túl sok fire rezisztens boss/trash mindenféle instákban.
- A fire build jobban profitál a crit bónuszból, mint a spelldamageből. (rolling ignite miatt)
- A fire build jobban profitál a crit bónuszból, mint a frostbuildek. (210% crit sebzés miatt)
- A fire build jobban profitál a spell penetration tárgyakból, mint a frostbuildek. (több fire resistant mob miatt)
- Közel nulla kiting képesség.
- Hatalmas kiugró értékek lehetnek a sebzésben, a threatmeter a barátod. Meg a tanké is.
Összességében ha a frost többet sebez egy mintavételezés során, az az alábbiak miatt van.
Buildtől, játékostól, szituációtól stb nagyon függően:
- magas túlélési ráta az iceblock/barrier miatt
- hatalmas AOE damage a shatter miatt
- fagyasztható trashmobok esetén megugró critrate, nagyobb sebzés
Alapvetően ami igazán számít az a bossfight: itt 1v1 damageben hasonló gear
mellett a frost nem
érheti el a firedamaget, feltéve hogy a boss nem fire rezisztens. Ha mégis eléri,
a firemage tanulja meg az osztályát használni. Természetesen sokhelyütt van bossfightok
alatt is aoe, ahol nagyon is jól jön a shatter imba aoe sebzése, vagy a frost
mass kiting képessége, ezért nem jelenthetjük ki, hogy minden raiding mage
speceljen gyorsan fire talentre mert az jó lesz neki. Mint mindenhol ebben a
játékban, a csapatjáték az elsődleges prioritás, ez pedig feltételezi, hogy
mind fire, mint frostmage van a csapatban, mert mindkét spec másban erős.
Ez a kis cikk nem akar senkit rábeszélni semmire. Célom a fire és frost jelenlegi
singletarget damage kapacitásának és DPMjének összevetése volt. Mindenesetre
azzal a mítosszal biztosan leszámolhatunk, hogy a fire DPM botrányosan alacsony.
Raid bossfightban nem.